Rekenen met de Freonen – door Frans Debets – editie 35: 'De verkoop van EV stort in'

In de rubriek Rekenen met de Freonen deelt Frans Debets – speciaal voor de Freonen – zijn duurzame observaties. In deze editie bespreekt Frans het misverstand dat de verkoop van elektrische auto’s zou instorten, terwijl de cijfers juist een stijgende lijn laten zien. De verwarring ontstaat vooral door misleidende koppen en artikelen die vooruitlopen op mogelijke toekomstige terugval door het wegvallen van subsidies.

Druk op de Lees verder-knop voor het hele verhaal van Frans.

Vorig jaar werden er meerdere artikelen gepubliceerd over de instortende vraag naar elektrische auto’s. Ook dit jaar verschijnen deze verhalen weer op internet over deze zorgwekkende trend. Een voorbeeld van Autoweek.

Ik vroeg aan mijn A.I.-assistent: ‘waarom daalt de verkoop van elektrische auto’s?’ Hij (of is het een zij?) gaf een knappe analyse in 5 delen, met veel links naar achtergrondpublicaties die de stagnatie verklaren.

Het bijzondere is echter dat de verkoop Helemaal Niet instort. Vorig jaar werden er in het eerste kwartaal 30.057 nieuwe elektrische auto’s (EV’s) geregistreerd, dit jaar waren het er 32.439. Het percentage EV’s was in het eerste kwartaal 35,3%, hybride steeg naar 46,8% en benzineauto’s daalden naar 16,5%. In maart was de trendlijn nog hoger:

Verhouding brandstofsoort in maart 2025 en maart 2024

  1. Hybride (15.707 registraties, 49,8% marktaandeel) –
  2. Full EV (11.195 registraties, 35,5% marktaandeel)
  3. Benzine (4.064 registraties, 12,9% marktaandeel)
  4. Diesel (401 registraties, 1,3% marktaandeel)
  5. LPG (148 registraties, 0,5% marktaandeel)

Bron: BOVAG

Mogelijke terugval

Waarom dan toch die artikelen over de stagnerende verkoop van elektrische auto’s? Een deel gaat niet echt over de verkoop, maar over de mogelijke terugval in de toekomst vanwege (mogelijk) afnemende subsidies. Soms ronkt de kop over de instortende markt, maar dan gaat het artikel over de mogelijke instorting in de nabije toekomst. Een voorbeeld.

EV en hybride groeien door

De A.I.-systemen die internet afzoeken naar verhalen pikken dit op en herhalen dan de onzin. Kortom: niks aan de hand; EV en hybride blijven groeien. Is elektrisch rijden nu dominant op de Nederlandse wegen? Nee, nog lang niet. Er rijden nog bijna 7 miljoen benzineauto’s rond, de ongeveer 500.000 elektrische auto’s en de ruim 1 miljoen hybrides zijn dus nog een minderheid. Een auto rijdt gemiddeld zo’n 10 – 11 jaar door, voordat het enorme stuwmeer aan benzine- en dieselauto’s is opgedroogd zijn we 10 jaar verder.