Het leek zo goed te gaan, na de wereldwijde onrust op de gasmarkt begon de prijs in 2025 te stabiliseren. In november 2025 kwam de groothandelsprijs weer onder de €30 per MWh, dat is ongeveer 30 cent per kubieke meter. In december werd de €25 per MWh benaderd en in de eerste maanden van 2026 bleef de prijs mooi rond de €30. Maar eind februari begon de ellende in Iran, de prijs schoot omhoog naar €40,- per MWh en op 19 maart werd zelfs de €60 gepasseerd. De deskundigen waren het met elkaar eens, het sluiten van de straat van Hormuz en de aanvallen op de gasinstallaties van Qatar zijn rampzalig voor de gasexport naar Europa, de aanvoer uit het Midden-Oosten zal nog jaren verstoord zijn, de prijzen zullen langdurig hoog blijven.
Het slechte nieuws hield aan en daarbovenop bleek dat de Nederlandse gasopslagen op 1 april nog maar 2% van ons jaarverbruik konden dekken. Zouden we nog wel voldoende gas kunnen vinden om de gasvoorraden voor de komende winter weer gevuld te krijgen?
Andere werkelijkheid
Verborgen achter alle doemscenario’s begonnen de cijfers echter een andere werkelijkheid te vertonen. De situatie in het Midden-Oosten verbeterde niet, maar toch begon de marktprijs te dalen. Op 17 april zakte de prijs alweer door de €40. En ondanks de verstoorde aanvoer begon Europa de gasopslagen weer te vullen.
Vulgraad van de gasopslagen in de EU en Nederland
| EU | Nederland | |
| 1 april | 27,66% | 4,65% |
| 10 april | 29,01% | 5,7% |
| 20 april | 30,40% | 7,66% |
Wat kan dat betekenen? Waarom blijft de prijs relatief zo laag terwijl de crisis zo groot is? Waar komt dat gas vandaan waarmee de opslagen toch weer gevuld worden?
Glut Theory
In de gaswereld wordt al langere tijd gediscussieerd of de wereldwijde expansie van de gasproductie en de capaciteit om er LNG van te maken niet te snel is gegaan en of al die investeringen wel zullen renderen terwijl de markt zoveel gas niet nodig heeft. Een bewijs voor deze glut theory is er niet, maar met de nieuwste ontwikkelingen laait de discussie weer op.
De relatief lage marktprijs in combinatie met de crisis rond Iran kan gezien worden als bewijs dat er inderdaad voldoende gas en LNG-capaciteit is om het wegvallen van Qatar op te vangen. Als dat echt zo is, dan kan de marktprijs instorten als de rust in het Midden-Oosten terugkeert. We zullen zien wat er gebeurt…