Productbeschrijving
Het RS-batterijsysteem is een vloeistofgekoeld, op lithium-ionbatterijen gebaseerd energieopslagsysteem (ESS) voor gebruik in batterijgevoede of hybride schepen en offshore-eenheden. Het batterijsysteem is ontworpen volgens ontwerpoptie 1 – geen thermische uitbarsting tussen cellen binnen een module – met een uniek propagatiebeschermingssysteem (PPS). Het batterijsysteem is klaar voor installatie met geïntegreerd afgaskanaal. Het systeem bestaat uit vier varianten van MG RS-batterijmodules en twee varianten van het MG master HV-batterijbeheersysteem (Master BMS).
Serie- en parallelle configuratie
Een enkele RS-batterijmodule bestaat uit maximaal 48 batterijcellen. Elke individuele RS-batterijmodule bevat zijn eigen slave en redundante GBS. De batterijmodules kunnen in serie of parallel worden geschakeld om te voldoen aan de vereiste systeemspanning en capaciteit. Het mogelijke spanningsbereik voor een enkele string is van 44 Vdc tot 900 Vdc. Wanneer grotere accubanken nodig zijn, kunnen meerdere strings parallel worden aangesloten om de capaciteit te vergroten.
Beknopte specificaties van RS-batterijmodule en HV Master BMS
Modules: MGRS12S4P176 / 14S3P132 / 16S3P132 / 24S2P088
Chemie: lithium-ion NMC
Aantal cellen: 42 – 48
Mobiele configuratie: 12S4P, 14S3P, 16S3P, 24S2P
Nominale spanning: 44 – 88 Vdc
Capaciteit: 88-192 Ah
Energie: 7,4 – 8,4 kWh
Koeling: vloeistof
Accubeheersysteem (BMS) met DNV GL-certificering
Type: MG Master HV (MGMHV800300 / 500)
Max. Aantal modules: 48
Max. Laadspanning: 900 V.
Max. Laadstroom: 300 – 500 A
Locatieklassen (DNVGL-CG-0339)
Temperatuur: Klasse A
Vochtigheid: Klasse B
Trillingen: Klasse A
EMC: Klasse A
Behuizing: IP65
Bron: persbericht MG