Samen maken we het verschil
Dat er dit jaar meer bedrijven dan ooit hebben toegezegd om mee te doen aan de Landelijke Opschoondag, vindt initiatiefnemer Nederland Schoon geweldig. “Ons streven is een zwerfafvalvrij Nederland in 2030. Het is duidelijk merkbaar dat ook steeds meer bedrijven bezig zijn met duurzaamheid en de circulaire economie. De grote belangstelling draagt enorm bij aan de bewustwording rond het thema zwerfafval. Zien opruimen, doet opruimen. Ook zorgt een schone omgeving ervoor dat er minder afval op straat wordt gegooid. Zo wordt zwerfafval dus voorkomen. Daarbij is het goed je bewust te zijn van de waarde van elke verpakking. Deze op de juiste manier weggooien maakt een enorm verschil. Elke verpakking telt!”, aldus Helene van Zutphen, directeur van Nederland Schoon.
Traditiegetrouw gaan er tijdens de Landelijke Opschoondag honderdduizenden mensen de straat op om met zakken en prikstokken de buurt zwerfafvalvrij te maken. Niet alleen particulieren van jong en oud, maar ook scholen, verenigingen, (sport)clubs, gemeenten en bedrijven zetten zich in. Helene vervolgt: “Samen maken we het verschil. Ik hoop dat er dit jaar weer veel mensen meedoen. Laten we er met elkaar voor zorgen dat we in de lente, die een dag later op 20 maart start, weer fijn door een schone straat, buurt, park of bos kunnen lopen.”
Deelnemende bedrijven
Tal van bedrijven hebben toegezegd de Landelijke Opschoondag te ondersteunen op 19 maart. Met de prikstok en vuilniszak in de hand trekken medewerkers erop uit om de omgeving zwerfafvalvrij te maken. Ook roepen zij hun achterban op om deel te nemen. Bedrijven die meedoen met een actie zijn: Bavaria, Cloetta (o.a. Sportlife en Red Band), Coca-Cola in Nederland (o.a. Coca-Cola Zero Sugar en Fanta), Domino’s, Disney Channel, FEBO, Gouda 750 jaar, Koninklijke Grolsch, Heineken, Jumbo, Jupiler, Landal GreenParks, Mars Nederland (o.a. Mars, BE-KIND, Snickers TWIX, M&M’s, Bounty en Milky Way), McDonald’s (en al haar restaurantteams), Mondelēz International (o.a. LiGA), Pathé, Perfetti Van Melle, Plastic Soup Foundation, Red Bull, Sportvisserij Nederland, Spadel (o.a. SPA), Univé, Stichting GoClean, Vakcentrum, Vrumona (o.a. Pepsi Max, Rivella en Royal Club) en Wereld Natuur Fonds.