Meltwater heeft met onder andere hun eigen media monitoring tool onderzoek gedaan naar de toename van gesprekken over zonne-energie in het Europese medialandschap. Het gesprek over zonne-energie neemt elk jaar geleidelijk toe en wordt in verschillende gerelateerde media besproken: B2B (56%), B2C (28%) en de overheid (16%).
Zonne-energie op de agenda
In het algemene debat binnen B2B gerelateerde media blijkt een sterk geloof in de zonne-energie te zijn als oplossing voor de klimaatcrisis en de sleutel tot onafhankelijkheid van de Russische energievoorziening (32%). De meest prominente aantrekkingsfactoren om de toename van zonne-energie te stimuleren, zijn de voordelen die het voor het klimaat met zich meebrengt (40%), constante technologie (32%) en ontwikkeling van de industrie (32%).
Wat betreft berichtgeving in de media gericht tot huishoudelijke consumenten (B2C), gingen de gesprekken over de toegenomen vraag naar zonnepanelen en de achterliggende factoren en de gevolgen die dit met zich meebrengt. Binnen de discussie over particuliere huishoudens werd de prijs (68%) en het vermogen om op lange termijn winst te maken (24%) van groter belang geacht.
Bij het analyseren van de gesprekken van media gerelateerd aan de regering over zonne-energie, is het duidelijk dat media aandringt op toenemende behoefte aan oplossingen om energie vanuit één nationale plek te implementeren (46%). De versnelde vraag om onafhankelijk te worden van de Russische energievoorziening en de overgang naar hernieuwbare energie die niet snel genoeg wordt ontwikkeld, nemen landen niet-hernieuwbare energiebronnen als een ‘geïmproviseerde oplossing’ (43%).