Wim Haalboom uit Giekerk rijdt al jaren op blauwe diesel (Ssynfuel+) en wil anderen stimuleren ook duurzaam te reizen. Tijd voor een interview met de enthousiasteling over allerlei vormen van schoon vervoer.
Hoe bevalt het rijden op Ssynfuel+?
“Het bevalt erg goed. Ssynfuel+ wordt gesynthetiseerd uit gecertificeerde afvalolie. Dat gaat via een tussenfase van biogas, dat gecondenseerd wordt. Daarom is het erg schoon en van superkwaliteit, en zelfs geschikt voor Formule 1-races. Onze Fiat Turbo trekt veel beter op, rijdt heel zuinig en de motor is erg schoon. Van de leverancier Wiersma krijgen we elk jaar een keurig overzicht hoeveel CO2 we hebben bespaard. Dat loopt mooi op en ik rijd ook vol trots met reclame op de auto voor dit fantastische product.”
Hoe bent u op het idee gekomen om op Ssynfuel+ te rijden?
“Ik zat dicht bij het vuur via mijn werk omtrent duurzame energie en grondstoffen bij de provincie. Wij reden ook al jaren op 100% biodiesel van koolzaadolie. Dat werd thuisbezorgd in een opslag van 1 m³ in de garage. Dat beviel goed, maar dat product is veel kwetsbaarder in de opslag en kan ook schade aan de motor en brandstofleidingen veroorzaken. Het idee om Ssynfuel+ te tanken kreeg ik van een collega. Wij tanken nu aan de pomp bij Wiersma in Oudehaske. Dat voldoet nóg beter.”
Wat zijn dingen waar u wel eens tegenaan loopt tijdens het gebruik?
“Het tanken in Oudehaske bij Wiersma is meer dan 50 kilometer hiervandaan. Dat ritje combineer ik altijd met andere ritten. Ik tank dan de auto vol en doe vier jerrycans achter in de auto. Dat vergt wat van de planning en het zou veel handiger zijn als het product op meer plaatsen verkrijgbaar komt.”
Welke tips heeft u voor mensen die uw voorbeeld willen volgen?
“Bijvoorbeeld een deal sluiten met Wiersma voor een betere distributie. Verder wil ik graag auto-delen in samenwerking met de plaatselijke garagehouder. Onze auto staat het grootste deel van de tijd stil, zeker ook nu ik met pensioen ben.”
Hoe lang bent u al gepassioneerd over duurzaam vervoer?
“Al tientallen jaren. Wij zijn groot voorstander van elektrisch rijden, maar we zitten in een overgangsfase met een nog goed functionerende, gebruikte dieselauto. We gaan zo dicht mogelijk bij huis op vakantie. Als we verder weg gaan, doen we dat zoveel mogelijk per trein. Een voorziening waar we graag weer gebruik van willen maken, zoals we vroeger ook veel gedaan hebben, is autodelen. Het zou het mooiste zijn als plaatselijke garages daar ook in gaan voorzien, zoals via Greenchoice.”
“We letten overigens niet alleen kritisch op bij eigen vervoer, maar ook bij duurzaam beheer van energie en grondstoffen in het huishouden. We besparen thuis erg veel door investeringen in een zonneboiler (plus warmwaterpanelen) die gekoppeld is aan de wasmachine, aanschaf (in 1995 al!) van electrovoltaïsche panelen op het garagedak, scheiding van afval, zoveel mogelijk gebruik van openbaar vervoer, gebruik van regentonnen, muurkas en moestuin. We zijn ook een erg tevreden klant bij Trynergie, een energiecoöperatie hier in de dorpen.
“Een nieuwe ontwikkeling die we erg toejuichen, is het gebruikmaken van zonnepanelen op het dak van een bedrijf hier in het dorp, via de postcoderoos. Dat kan ook worden toegepast bij ons openluchtzwembad en toekomstig elektrisch rijden. Daar zet ik mij ook voor in als secretaris van Dorpsbelangen.”