˝ Sinds 1 juli 2016 wordt volledig elektrisch gereden in een Tesla Model S. Daardoor is de CO2-uitstoot tijdens gebruik nul. ˝
Jaap de Vries van Freon DZyzzion

DZyzzion is een adviesbureau dat zich helemaal toelegt op duurzaamheid. Directeur Jaap de Vries is de initiatiefnemer van de Koploperprojecten duurzaam ondernemen en heeft al meer dan 300 bedrijven en organisaties geholpen om toekomstbestendiger te worden. Ook is hij actief in het aanjaagteam van Fossielvrij Fryslân. Jaap heeft ervoor gekozen om geen kantoor op te zetten en medewerkers in dienst te nemen, maar met diverse partijen samen te werken in een flexibel netwerk: het nieuwe werken bij uitstek. Zo blijven de overheadkosten beperkt en is er geen woon-werkverkeer nodig.

Bedrijf: DZyzzion

Plaats: Drachten

Branche: Zakelijke dienstverlening

Fte: 1

Website: dzyzzion.nl

Contactpersoon: Jaap de Vries

Mail: info@dzyzzion.nl

​Fossielvrij in: 2016

Fossielvrij gebouw: 100%

Fossielvrije processen: 100%

Fossielvrije mobiliteit: 100%

CO2-footprint bepaald: Ja

Klimaatcompensatie: nvt

Groene stroom: 100%

Groen gas: nvt

Gebouw
De situatie is vrij eenvoudig. DZyzzion beschikt over een werkvertrek in een woning. Deze wordt elektrisch verwarmd door middel van een infraroodpaneel, dat alleen wordt gebruikt in de koudere perioden van het jaar. De ruimte wordt niet gekoeld. Alle verlichting is led. De apparatuur (iMac, HP-printer, iPad, iPhone) is zeer energiezuinig en wordt altijd volledig uitgezet met een schakelaar als deze niet wordt gebruikt. De printer wordt sowieso vrijwel niet gebruikt, omdat we vrijwel volledig digitaal werken. Op het dak zijn 21 zonnepanelen aangebracht door ASN Installaties uit Dokkum. Die wekken per jaar gemiddeld 5.200 kWh aan stroom op. Dat is genoeg voor het elektriciteitsverbruik en het grootste deel van het verbruik van de elektrische auto.

Processen
De processen bestaan uit kantoorwerkzaamheden. Daarvoor wordt alleen groene stroom gebruikt.

Mobiliteit
Sinds 1 juli 2016 wordt volledig elektrisch gereden in een Tesla Model S. Daardoor is de CO2-uitstoot tijdens gebruik nul. De auto wordt overwegend thuis opgeladen via de eigen zonnepanelen en bij de Tesla supercharger in Drachten. Die wordt gevoed met Nederlandse groene stroom. Een enkele keer wordt gebruik gemaakt van andere laadpunten. Voor de langere afstanden gebruiken we vaak het openbaar vervoer. Voordeel is dat je dan onderweg gewoon kunt werken. De NS rijdt sinds kort ook volledig op Nederlandse groene stroom.

CO2-footprint
De CO2-footprint wordt ieder jaar bepaald met behulp van de Milieubarometer en is openbaar gemaakt. De totale uitstoot over 2015 bedroeg slechts 1,36 ton CO2eq. Door bovengenoemde maatregelen is de uitstoot per 1 juli 2016 teruggebracht naar nul en is DZyzzion 100% fossielvrij.

Klimaatcompensatie
De uitstoot is de afgelopen jaren steeds gecompenseerd met Gold Standard CO2-credits via de Climate Neutral Group. Vanaf 1 juli 2016 is dat niet meer nodig, omdat de uitstoot nul is.

Groene stroom
Vanaf het begin wordt groene stroom ingekocht via Greenchoice. Aanvankelijk was dit nog een mix van verschillende bronnen, maar sinds 1 januari 2016 zijn we overgestapt op 100% Nederlandse wind.

Financiering
De zonnepanelen zijn zakelijk aangeschaft, ook al liggen ze op een privé-dak. De totale investering bedroeg €8.500 ex btw. Omdat het opgestelde vermogen maar klein is, kon geen gebruik gemaakt worden van subsidies. Na aftrek van het fiscaal voordeel (KIA en EIA), resteerde een netto investering van €6.320. De terugverdientijd (zonder elektrische auto) is geschat op ongeveer 5,5 jaar. Als de besparing op benzine door de elektrische auto wordt meegerekend, is de terugverdiend iets meer dan 3 jaar.

​De Tesla Model S 70D wordt geleased bij Friesland Lease. Het voordeel van leasen is dat er geen onverwachte kosten zijn. Met name het restwaarderisico (gelet op de turbulente markt) was een overweging. Ook zijn de verzekeringspremies laag. Kosten bijna €1.400 per maand ex btw. Daarin zijn de fiscale voordelen voor 100% elektrische auto’s verrekend, zoals MIA/VAMIL en vrijstelling van BPM en wegenbelasting. De bijtelling bedraagt 4%. De laadkosten zijn nihil. Bij een jaarkilometrage van 30.000 km bespaart dat al gauw zo’n €3.000 per jaar ten opzichte van een gemiddelde benzineauto. Een gedetailleerde vergelijking is lastig, omdat die erg afhangt van de situatie. Maar door de bank genomen is de Tesla op jaarbasis niet duurder dan een luxe sedan als een Audi A5 of Volvo V60. Maar wel volledig fossielvrij!

Ambities
Sinds 1 juli 2016 onderneemt DZyzzion zelf al geheel fossielvrij. Het is nu onze ambitie om zoveel mogelijk andere bedrijven en organisatie eveneens onafhankelijk te maken van fossiele brandstoffen.

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.