Minder brandstof
Projectleider van de TU Delft, Roelof Vos: “De Flying-V is kleiner dan de A350, en heeft minder omstroomd oppervlak ten opzichte van de beschikbare hoeveelheid volume. Daardoor is de weerstand lager. Voor dezelfde afstand heeft de Flying-V dus minder brandstof nodig.”
Bij de Flying-V is sprake van een V-vorm en niet van een romp met daaraan twee vleugels. Hierdoor zitten zowel de passagiers, als de brandstoftank en het vrachtdek in de vleugels van het nieuwe toestel.
Aerodynamisch
‘De belangrijkste winst zit nu in de aerodynamische vorm’, aldus KLM-topman Pieter Elbers tijdens de presentatie op de IATA-top in Seoul. Op dit moment dienen de huidige generatie motoren als voortstuwingsmechanisme bij het vliegtuigontwerp; in de toekomst is de omschakeling naar elektriciteit of andere duurzame brandstoffen echter mogelijk.
Vliegend prototype
In oktober 2019 presenteren de ontwerpers een vliegend prototype. Dan test men of de Flying-V ook bij lage snelheden – bij opstijgen en landen – stabiel en betrouwbaar bestuurd kan worden.
FlyingV Teaser
Uploaded by Studio OSO on 2019-05-28.