Verslag Nieuwjaarsborrel Freonen en Circulair Friesland

De gezamenlijke Nieuwjaarsborrel van de Freonen fan Fossylfrij Fryslân en Circulair Friesland op donderdag 30 januari was een groot succes. Ruim 100 bezoekers vulden het Energie Kenniscentrum Leeuwarden. Lees en bekijk op deze pagina een (foto)verslag van de bijeenkomst.

Verslag Nieuwjaarsborrel 30 januari 2020
Het programma van de bijeenkomst was opgebouwd uit vijf pitches en één hoofdverhaal. De inleidingen kwamen voor rekening van Jelmer Algra (Directievoorzitter Rabobank Leeuwarden / Noordwest-Friesland), Bouwe de Boer (projectleider Freonen fan Fossylfrij Fryslân en Energiecommissaris van Fryslân) en Douwe Faber (eigenaar van Freon Ekwadraat Advies en mede-initiator van het Energie Kenniscentrum Leeuwarden). De Boer benadrukte de snelle groei die zijn Freonen-netwerk doormaakt. Als kers op de taart ontving Dolf Eggink namens Freon Clafis Ingenieus het beroemde Freonen-speldje.

Omega Green
Bert Knol beet het spits af met zijn pitch over Omega Green. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat algen aanzienlijk zullen bijdragen aan gezonde en duurzame voeding’, aldus Knol. ‘Voorwaarde is dat de algen op een duurzame manier in massa worden geproduceerd. Met het unieke groeisysteem dat Omega Green heeft ontwikkeld, is dit schaalvoordeel nu binnen handbereik.’ Omega Green mikt op een algenfarm in Fryslân, zo vertelde hij. ‘Met een omvang van vier hectare wordt het een van de drie grootste algenfarms in Europa. De farm wordt opgezet met Freon FSFE en Rabobank. De locatie is echter nog niet definitief vastgesteld.’ Kijk hier voor meer informatie over Omega Green.

Top Dutch Solar Racing
Jeroen Brattinga volgde met zijn pitch over Top Dutch Solar Racing, waar hij de functie van teamleider vervult. ‘In oktober 2019 deden we met de zonne-auto mee aan de Bridgestone World Solar Challenge’, zo stak hij van wal. ‘Tijdens deze challenge raceten studententeams met eigengebouwde zonne-auto’s 3000 kilometer door Australië, van Darwin naar Adelaide.’ Dit was voor Jeroen en zijn kompanen nog maar het begin. ‘Wij geloven in samen leren en ontdekken’, vervolgde hij. ‘Door te doen! Heb jij complexe projecten en uitdagingen op het gebied van Energie en de Circulaire Economie? Dan komen we graag met je in contact.’ Kijk hier voor meer informatie over Top Dutch Solarracing of neem contact op met Jeroen Brattinga via jeroen@solarracing.nl

Ikbenbewust
Vervolgens informeerde Gerda Boonstra, projectleider van Ikbenbewust, de aanwezigen over dit duurzame platform. ‘Het gaat hierbij om een communicatieconcept dat een duurzame gedragsverandering bij Noord-Nederlandse burgers wil realiseren’, aldus Boonstra. Onder meer de Freonen fan Fossylfrij Fryslân, Circulair Friesland en de Friese Milieu Federatie zijn binnen dit platform vertegenwoordigd. ‘Wij inspireren burgers met duurzame verhalen, voorbeelden en tips & tricks’, vervolgde ze haar verhaal. ‘Door prikkelende en verfrissende content te bieden, maken we het thema duurzaamheid laagdrempeliger. Je vindt bij Ikbenbewust alles over bewust wonen, werken, reizen, ontdekken, persoonlijke verzorging en eten & drinken. Doordat vele partijen samen de schouders onder Ikbenbewust zetten is dit platform een unieke mogelijkheid om impact te creëren’, besloot Boonstra. Kijk hier voor meer informatie over Ikbenbewust.

Groene Marketeers
De microfoon kwam vervolgens in handen van Roger Davids en Karina Pool van de Groene Marketeers. ‘Groene marketeers willen duurzame projecten ondersteunen en zo een bijdrage leveren aan een groenere wereld’, trapten ze hun pitch af. ‘Het verschil maken door te doen waar je goed in bent. De natuur en mens staan onder druk. Elke dag is er weer veel aandacht voor opwarming van de aarde, natuurrampen, eenzaamheid en minder sociale cohesie in de buurt. Genoeg reden om Groene Marketeers in te schakelen.’ Zo kunnen duurzame initiatieven de Groene Marketeers om hulp vragen. Tegelijkertijd kunnen marketeers met een groen hart zich bij dit platform voegen. Kijk hier voor meer informatie over de Groene Marketeers of neem contact op via groenemarketeers@gmail.com

Fossielvrije Weken
Tsjeard Hofstra nam het woord over de Fossielvrije Weken, waarbij hij de functie van projectleider vervult. ‘We gaan het weer doen’, stak Hofstra van wal, daarbij verwijzend naar de Elfwegentocht 2018. ‘Ditmaal echter niet alleen in Fryslân, maar in heel Noord-Nederland. Een fossielvrije slinger verplaatst zich van 1 t/m 13 juni 2020 door de drie noordelijke provincies. Samen met partners als NDC Mediagroep gaan we hier een groot succes van maken. Dorpen, verenigingen, bedrijven en andere belangstellenden kunnen zich aanmelden als tussenstoplocatie tijdens deze slingertocht.’ Kijk hier voor meer informatie over de Fossielvrije Weken of meld je actie aan via info@fossielvrijeweken.nl

Eline Hesse
Hoofdspreker Eline Hesse nam het hoofdverhaal voor haar rekening. Ze besloot de aandelenportfolio van haar vader – voormalig topman bij Shell – duurzaam te investeren. Haar onbezorgde jeugd werd gefinancierd door oliegeld, nu maakt ze zoveel mogelijk positieve impact. ‘Als je een bevoorrecht mens bent en genoeg geld tot je beschikking hebt, dan moet je er ook iets goeds mee doen.’ Eline’s zoektocht om het oliegeld van haar vader duurzaam te herbeleggen, is vastgelegd in de documentaire Petrol Dollars for a Different Engine. ‘Mijn doel in het leven is om begrip en bewustzijn te genereren door de geesten van mensen te activeren’, zo verklaarde ze. ‘Ik heb vóór mijn 24e in zes landen gewoond, waaronder Qatar, en ben me bewust van de verschillende en mooie manieren van denken die deze wereld heeft. Dit bracht me tot verschillende vragen. Is het mogelijk om idealen te koppelen aan kapitaal? Wat kan mijn generatie leren van de kapitalistische denkwijze om eigen normen op te bouwen? Via dit proces probeer ik niet alleen een manier te vinden om mijn eigen portefeuille duurzamer te maken, maar ook om anderen te inspireren om op deze reis te gaan en banken uit te dagen transparanter te zijn.’

Bekijk de trailer van de documentaire Petrol Dollars for a Different Engine:

Petrol Dollars for a Different Engine – official trailer

An intimate coming of age story about the creative and activist millennial Eline and her father John, a retired Shell manager. When she receives a substantial investment portfolio from him with shares in Shell and McDonalds, she sets herself the task to reinvest her shares as sustainably as possible.

Fotoverslag Nieuwjaarsborrel