Wethouder Evert Stellingwerf: “De deelscooters en -fietsen geven verkeersdeelnemers meer opties om zich door de gemeente te verplaatsen. Deze ontwikkeling sluit aan bij de ambities om slimme vormen van mobiliteit te stimuleren. Deelvervoer is vaak goedkoper, sneller, duurzamer dan het gebruik/bezit van een eigen auto. Deelmobiliteit kan daardoor helpen bij het terugdringen van het ruimtegebruik van de auto in de stad”.
Regels die in de vergunning staan
Om grip te houden op deelmobiliteit in de stad heeft Gemeente Leeuwarden een vergunningskader opgesteld. Hier moeten de aanbieders zich aan houden. In een aantal gebieden mogen geen scooters worden geparkeerd. Stoepen moeten voor iedereen toegankelijk blijven. Er moet bijvoorbeeld minimaal 1,20 meter ruimte op een stoep overblijven bij het parkeren. Daarnaast moeten aanbieders van scooters en fietsers geparkeerde voertuigen binnen een vastgestelde periode weer ophalen.
“Met het vergunningenkader willen we de toegankelijkheid van de openbare ruimte waarborgen en fout geparkeerde scooters voorkomen. Samen met de aanbieders gaan we ook kijken naar vakken waar de scooters en fietsen geparkeerd kunnen worden. Zo’n parkeervak krijgt dan een functie als hub. Dit is een plek waar verschillende soorten verkeer samenkomen, zoals openbaar vervoer en fietsenstallingen”, geeft wethouder Stellingwerf aan.
Vergunning van 2 jaar
Er waren drie aanbieders die een vergunning voor deelscooters hadden aangevraagd. Door middel van een loting bij de notaris is bepaald welke twee aanbieders het zouden worden. Voor deelfietsen hadden 2 exploitanten een vergunning aangevraagd. De vergunning is 2 jaar geldig.
Deelauto’s
In de stad Leeuwarden zijn ongeveer 15 deelauto’s. Deze zijn van Greenwheels of Mywheels. In de dorpen rond Leeuwarden lopen een aantal initiatieven van de Freonen fan Fossylfrij Fryslân om ook daar deelauto’s te lanceren: www.buurtbestuurders.nl.