Onderzoek onder 3800 EV-rijders: 90% van de elektrische rijders kiest opnieuw voor elektrisch

Uit onderzoek van Muntstad, blijkt dat elektrisch rijden in de toekomst zal blijven groeien. Momenteel is ongeveer een op de vier nieuwe auto’s elektrisch, en dit aandeel groeit gestaag. Daarnaast geeft maar liefst 90% van de elektrische rijders aan dat ze bij hun volgende auto weer voor elektrisch zullen kiezen.

Actieradius en betrouwbaarheid van de batterij als belangrijkste aankoopfactoren

De tevredenheid onder elektrische rijders wordt vooral geuit op het gebied van de rijeigenschappen, de gebruikskosten, het niet meer hoeven tanken en de laadmogelijkheden. Minder positief is de gebruiker over de mogelijkheid om met de auto op vakantie te gaan. Om dit te compenseren is een actieradius van minimaal 300 kilometer gewenst. Het is daarom ook dat bij aanschaf wordt aangegeven dat de actieradius en betrouwbaarheid van de batterij het zwaarste weegt. Uit het onderzoek blijkt dat 70% van de rijders positief tot zeer positief is over een dergelijke actieradius.

Gemiddelde prijs van nieuwe en tweedehands elektrische auto’s

Het onderzoek wees verder uit dat de gemiddelde prijs van een nieuwe elektrische auto tussen de €40.000 en €50.000 ligt, terwijl een tweedehands elektrische auto tussen de €20.000 en €30.000 kost. Voor rijders die leasen kost dit de meerderheid, namelijk 53%€401 tot €600 per maand. De contractduur is bij 71% van de gevallen 60 maanden.

Private lease constructies stimuleert elektrisch rijden

De mobiliteit van elektrisch rijden wordt mede aangedreven door private lease constructies. Dit valt onder ‘operational lease’, hierbij wordt de auto niet jouw eigendom. Voor 77% van de respondenten was deze constructie doorslaggevend bij de keuze om elektrisch te gaan rijden.

Fiscale voordelen stimuleren elektrisch rijden bij particuliere en zakelijke rijders

Om elektrisch rijden betaalbaar te maken spelen fiscale stimulansen een grote rol. Voor particuliere elektrische rijders is de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting de belangrijkste stimulans. Zakelijke rijders profiteren voornamelijk van de verlaging van de bijtelling, zij betalen 16%. Voor brandstofauto’s bedraagt dit 22%. Deze maatregelen dragen bij aan de groei in populariteit van elektrisch rijden in Nederland.

Conclusie: elektrisch rijden wordt aantrekkelijker

De resultaten van het Nationaal Laadonderzoek wijzen er op dat elektrisch rijden steeds aantrekkelijker wordt voor consumenten. Dit, in combinatie met hoge tevredenheid onder de huidige elektrische rijders, maakt het aannemelijk dat de populariteit van elektrisch rijden in de toekomst zal blijven groeien.

Foto: Muntstad