Elektrische motoren

Elektrische motoren zijn aan een gestage opmars bezig. Nederland is in Europa – na Frankrijk – het land met de meeste elektrisch aangedreven motorfietsen: 562. Dat lijkt misschien weinig, maar is ruim 100% meer dan drie jaar geleden. De komende jaren neemt dit vervoermiddel een grote vlucht.

Elektrische vs benzinemotorfiets

Prestaties
In augustus 2013 beoordeelde Road and Track een moderne elektrische motor als een variant met een snellere en betere handling dan elke conventionele motorfiets. Elektrische machines hebben een betere 0-tot-60-versnelling, omdat ze onmiddellijk een volledig koppel ontwikkelen.

Actieradius
Elektrische motoren hebben een achterstand qua bereik ten opzichte van de conventionele variant, omdat batterijen niet zoveel energie kunnen opslaan als een tank met benzine. Alles boven de 210 km op één lading, wordt gezien als een zeer lange afstand bij elektrische motorfietsen.

Onderhoud
Elektrische motoren hebben weinig onderhoud nodig. De transportredacteur van Wired Magazine, Damon Lavrinc, meldde na een experiment van zes maanden met een Zero elektrische motorfiets: “Met alleen een batterij, een motor en een zwarte doos (de controller, red.) om je in beweging te houden, zijn elektrische motoren een makkie om te onderhouden in vergelijking met een conventionele motorfiets. Denk maar eens aan al het smeren, regelen en afstemmen dat je daarbij moet doen. Je maakt je normaal gesproken zorgen over verbruiksartikelen als de remblokken en banden.” Elektrische motoren met regeneratief remsysteem hebben doorgaans een langere levensduur van de remblokken, omdat een aanzienlijk deel van de remwerking kan worden uitgeoefend met de elektromotor in plaats van de mechanische wrijvingsremmen.

Brandstofkosten 
Vanwege de lagere kosten van elektriciteit, genieten elektrische motoren een brandstofkostenvoordeel.

Tijdsduur om bij te tanken
Zelfs met speciale apparatuur duurt het opladen van een batterij behoorlijk langer dan het vullen van een benzinetank, waardoor elektrische voertuigen minder flexibel kunnen zijn dan hun benzinetegenhangers. Met het maximale aantal accessoireopladers duurt het meer dan een uur om een ​​6.5 GWh-batterij van de ZF6.5 op te laden tot 95% capaciteit. Deze tanktijd neemt ook toe met de batterijcapaciteit; de Zero S ZF13.0 (met een batterij van 13.0kWh) heeft meer dan 2 uur nodig om op te laden tot 95% capaciteit met behulp van het maximale aantal accessoireopladers. Hoewel dit geen probleem is voor het woon-werkverkeer in een elektrisch voertuig met een nachtelijke oplaadbeurt, is dit wellicht wel van invloed op lange ritten waarvoor tijdens de reis moet worden bijgetankt.

Geluid
Elektrische motoren zijn veel stiller dan op benzine aangedreven voertuigen. Sommige varianten zijn uitgerust met een optie om kunstmatige ruis uit te zenden (vanwege de veiligheid voor andere weggebruikers).

Kunnen wij je helpen?

De Freonen fan Fossylfrij Fryslân helpen je graag!
Mail je vraag naar info@freonen.nl