Blauwe diesel
Buiten de vernieuwing van de GTW-treinen is Arriva ook druk met de nieuwe WINK-voertuigen. Drie hiervan staan op dit moment in Amersfoort voor testritten. Het duurzaamheidsaspect van de nieuwe WINK-treinen, waarvan achttien in Noord-Nederland actief zullen zijn, komt naar voren in de aandrijving. Zo maken de voertuigen gebruik van blauwe diesel, een Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Ook maakt men gebruik van AdBlue in het uitlaatsysteem. Deze brandstof, een mix van ureum en gedemineraliseerd water, beperkt de NOx-uitstoot (stikstofoxiden) sterk. Ook zijn de treinen voorzien van een PowerPack, bestaand uit een brandstofmotor, batterijen om remenergie op te slaan en een pantograaf. Hiermee zijn de voertuigen ook toegerust om in de toekomst elektrisch te rijden.
Video WINK-trein
Drie van de achttien voertuigen bevinden zich op dit moment binnen de Nederlandse grenzen. Enkele dagen terug werd de WINK-trein – goed voor circa 150 zitplaatsen en een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur – al gespot tijdens een testrit nabij Kampen. Bekijk hieronder een video van deze proefrit, die overigens van korte duur was: