Zomerborrel Freonen en Circulair Friesland groot succes

De Zomerborrel van de Freonen fan Fossylfrij Fryslân en Circulair Friesland op donderdag 4 juli was een groot succes. In een volgepakte Grutte Pier-zaal in De Fabriek Leeuwarden passeerden vele inspirerende sprekers de revue. Het aansluitende borrelgedeelte met (vegetarische) hapjes en drankjes in Eetcafé Wiegman leidde ook tot veel enthousiasme. We danken het Eetcafé en De Fabriek voor de perfecte gastvrijheid! Bekijk op deze pagina’s een beknopt (foto)verslag of download de presentaties van de gastsprekers.

Betekeniseconomie
Na een korte inleiding door dagvoorzitter Bouwe de Boer – tevens projectleider van de Freonen fan Fossylfrij Fryslân – nam hoofdspreker Kees Klomp het woord. Hij vertelde over zijn grenzeloze ambitie een betekeniseconomie tot stand te brengen. Zingeving terugbrengen in het bedrijfsleven, daar staat Klomp voor. Ondernemingen dienen binnen Klomps visie niet geïsoleerd binnen de samenleving te staan en enkel met winst bezig te zijn. Het milieu en de maatschappij behoren evenzeer topprioriteit te zijn. Volgens de hoofdspreker is het kantelpunt richting deze streefsituatie al bereikt. Zo ondervinden bedrijven als Shell en Monsanto steeds meer maatschappelijke druk om verantwoord te handelen. In een echte betekenisvolle economie, waarin aandacht voor de gehele maatschappij (system value) centraal staat, dragen bedrijven bij aan een gelukkige toekomst voor iedereen.

Nij Smellinghe
De tweede presentatie kwam voor rekening van Folkert Brouwers, directeur Bedrijf & Gebouwen bij Ziekenhuis Nij Smellinghe. Dit is het eerste ziekenhuis in Nederland dat op jaarbasis ruim 30% van haar eigen stroomverbruik opwekt met 9.000 zonnepanelen: 5.500 zonnepanelen boven de parkeerplaats als unieke zonnecarport en 3.500 op de daken. De panelen hebben gezamenlijk een vermogen van 2,7 megawatt. Dat staat gelijk aan groene energie voor zo’n 730 huishoudens. In 2030 is Nij Smellinghe energiepositief; het ziekenhuis levert dan ook duurzame energie aan haar omgeving. “Op zonnige dagen draait het volledige ziekenhuis, inclusief MRI, CT en operaties nu op zonne-energie. En leveren we al energie aan de omgeving. Gemiddeld per jaar wekken wij ruim 30% van ons stroomverbruik zelf op via onze zonnepanelen”, aldus Brouwers. “In de wintermaanden verwachten wij een deel van onze energie nu nog aan te vullen met ingekochte groene stroom.”

Circulaire catalogus
Ingrid Zeegers presenteerde namens Circulair Friesland een online circulaire catalogus. “Het verbindingsplatform voor inspirerende ondernemers en duurzame innovaties”, aldus de spreekster. Stap voor stap toonde ze de ruime mogelijkheden die de catalogus biedt. Bekijk de mogelijkheden hier. Ook benoemde Zeegers de 7 karakteristieken van een circulaire economie. Circulair Friesland beschouwt deze – door Metabolic aangereikte – kenmerken als het ‘ideaalbeeld’ van een circulaire economie. Het betreft: biodiversiteit ondersteund, duurzame waterwinning, gerecyclede materialen, gezondheid/welzijn ondersteund, hernieuwbare energiebron, maatschappij & cultuur behouden en menselijk belang behartigd.

Korte pitches
Na Brouwers en Zeegers kwam New Noardic Wave aan bod, het platform voor makers in Noord Nederland. Creative Director Joris Hoebe ging in op de corebusiness van zijn filmoffice. “Wij zijn schrijvers, regisseurs, vormgevers, componisten, producenten met dromen en nieuwe ogen. Wat is jouw droom? Een documentaire, korte film, compositie, interactieve ervaring, game of iets daar tussenin? Dan ben je bij New Noardic Wave aan het juiste adres! Wij helpen jou bij het ontwikkelen van jouw talent”, aldus Hoebe.

MVO
Tot slot sprak Jitske de Hoop namens Folkshegeskoalle, een Terschellinger Freon fan Fossylfrij Fryslân. “De Folkshegeskoalle is een centrum van ontmoeten, bezinnen en cultuur op Terschelling. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) en ecotoerisme zijn begrippen die bij ons hand in hand gaan. Wij staan voor kleinschalig toerisme met respect voor de omgeving en het milieu. We vinden het belangrijk dat ook toekomstige generaties kunnen genieten van onze prachtige natuur en omgeving. Daarom proberen we onze organisatie steeds ‘groener’ te maken. Daarnaast stimuleren we met onze activiteiten de plaatselijke economie”, besluit De Hoop haar verhaal.

Presentaties
De PowerPoint-presentaties van de sprekers nog eens rustig terugkijken? Download dan onderstaande bestanden:

Fotoverslag